Under torsdagen röstade Paris kommunfullmäktige för att förlänga avtalet för driften av Vincennes-banan med 30 år. Det innebär att det franska travförbundet SETF (Société d'Encouragement à l'élevage du Trotteur Français) fortsatt kommer att kunna driva världens största travbana fram till 2055, vilket också säkrar framtiden för världens tuffaste travlopp - Prix d'Amérique.
Vincennes – även kallad Travets tempel – står inför en utvecklingsfas där ambitionen är starkare koppling till stadens invånare, nya evenemang, pedagogiska hästaktiviteter, nya restauranger och hållbara satsningar. Trots att Paris initialt begärde upp till 300 miljoner euro i avgifter, vilket hade kunnat innebära slutet för travbanan, landade avtalet till sist på 120 miljoner euro över 30 år.
Med över 155 tävlingsdagar och 17 000 hästar varje år fortsätter Vincennes att vara en av de viktigaste anläggningarna inom travsporten, dit många svenskar också söker sig under vinterhalvåret för att delta i det franska vintermeetinget.
“Det är en 120-årig historia som fortsätter. Vi vill förankra Vincennes ännu mer i Parisbornas vardag och göra platsen levande – både för sporten och för framtiden.” säger SETF:s ordförande Jean-Pierre Barjon till Paris Turf.
- Banan byggdes redan år 1863
Första upplagan av Prix d’Amérique kördes 1920
1 975 m (stora banan), 1 325 m (lilla banan), 200 m upplopp
Banan har 155 tävlingsdagar per år - flest i världen
1 260 lopp körs varje år på banan
Under tävlingarna betalar man ut 70,5 miljoner euro i prispengar varje år
Tävlingsplats för 17 000 hästar årligen
Banan har 170 hästboxar
2025 väntas man ta emot 300.000 åskådare
Arenan används även till andra evenemang. Stjärnor som Bruce Springsteen, Michael Jackson och U2 har alla uppträtt där.