På senare år har ATG satsat stenhårt på V75 och V86.
V75-omgångarnas starttid har flyttats fram från klockan 14:30 till 16:20, och V86 är sedan några år tillbaka V86 Express där Solvalla delar omgången med antingen Bergsåker, Jägersro eller Åby.
I takt med dessa förändringarna har banorna tvingats tänka till och jobba än hårdare för att få folk att välja banan istället för tv-soffan.
- Svensk travsports stora tävlingsoval är så klart Solvalla i Stockholm. Den så kallade nationalbanan.
Fjolåret var ett bra år för Stockholmsbanan som hade högsta publiksiffran sedan 2013, närmare bestämt 177 854 besökare. 15 000 fler besökare än 2016.
Och nytt från i år för 'Valla' är V64-tävlingar på tisdagarna - en tävlingskväll som tillfredsställt onsdagsfolket, men som däremot har en del jobb kvar.
- Det tar tid att skapa ny vanor och vad vi kan se är att en del av den gamla onsdagspubliken väljer tisdag istället för onsdag, men vi har inte lyckats hitta ”nya” tisdagbesökare i den omfattning som vi tycker att tävlingsdagen förtjänar, säger Markus Myron marknads- och kommunikationschef på Solvalla.
Ett nytt grepp till tisdagarna från banan är att införa en expertpanel med uppskattade experter som Stefan Hultman, Mattias Spante och sportchefen Anders Malmrot.
- När det gäller marknadsföring lägger vi i år en större del på internet och mer resurser på att nå travintresserade i Stockholmsområdet.
Målet är att hitta nya gäster som redan spelar på trav och kollar på TV eller webb, men inte besöker oss idag.
Och vad Solvalla har som andra banorna aldrig kommer kunna konkurrera med är så klart Elitloppshelgen och även alltmer populära Jubileumspokalen.
- Elitloppet lägger vi allra mest kraft och resurs i. Det är även det enda loppet i Sverige som har ett riktigt stort allmänintresse, säger Myron.
Vy över Elitloppspubliken 2017
Mervärde och divisionstänk
Emelie Ahlin jobbar som marknadschef på Färjestadtravet. En tjänst hon har sedan fem månader tillbaka. Tidigare arbetade Ahlin inom detaljhandeln och innan tjänsten på Färjestad var travsport någonting nytt för henne.
Och arbetet som marknadschef på travbanan var mer utmanande än hon till en början trodde.
- Vi måste bygga ett värdskap. Bara en sån sak som nyhetsmejl och kundregister fanns inte här. Vi måste våga marknadsföra oss.
Med fräscha ögon har Ahlin även börjat satsa på sociala medier för Färjestad.
Bland annat bjuder hon på intressanta videoklipp på Youtube och ska senare i år utmana travtränaren Magnus Jakobsson i tävlingar.
En bana som fått jobba hårt på senare år är Jägersro. Och under 2018 tappade Malmöbanan även sin ordinarie tävlingskväll på tisdagarna.
Liksom alla andra är även Jägers medvetna om låga publikantalet, men väljer ändå att hålla sig lugna.
- Man måste ha ett slags divisionstänk. Det är samma inom alla idrotter. Till "elitserien" med V75-omgångarna är restaurangen alltid fullbokad och det kommer relativt mycket folk. Sedan är det klart färre på vardagskvällarna, förklarar Kent Öhlander VD på Jägersro.
Vad Jägersro dock har som inga andra banor här är högt uppskattade 'Gentlemannadagen' som arrangeras på Kristi Himmelfärdsdag varje år.
Tävlingsdagen lockar över 15 000 besökare varje år. Speciellt med tävlingsdagen är gratis inträde och populära artister på scen med kringaktiviteter innan V64 startar.
- Många är avundsjuka på oss för den dagen. En del har testat, men inte alls lyckats på samma sätt som vi, säger banans sportchef Mats Ahlkvist.
Blicken över en tisdag kväll på Jägersro
Målgruppsanpassad framtid
- Och det är just mervärdet som många banor leder till för att idag kunna få folk till banorna.
På Solvalla testas det i år temadagar under tisdagarna, Jägersro erbjuder 'Travturen' och gemensamt för alla banor är att det numera även satsat en del på företagsevent. Företag utifrån lockar med sig kunder till banan och gör ett event av hela kvällen.
Banan erbjuder mat i restaurangen och till det även en tur på stallbacken och tipssystem.
- Vi har aldrig hört någon klaga! Till en lunchomgång hade vi bokat med Handelsbanken som skulle komma hit med över 100 personer till vår restaurang, säger Kalmartravets Andreas Danielsson.
På Kalmar har de även infört 'företagslopp' vilket innebär:
- Företaget döper loppet
- Annons i travprogrammet
- Reklambudskap på anläggningens alla tv-monitorer
- Företagspresentation av speaker
- Företagsflaggning på arenan
- Företagskunder och personal delar ut förstapriset i vinnarcirkeln
Malmöbanan Jägersro har även tagit fram en vision som säger att Jägersro ska vara Malmös mest spännande arena år 2020.
Löftet ska vara att Jägersro ska kännas "inbjudande, spännande och tillsammans". Tillsammans som i att locka dit föreningar och klubbar med roliga paketupplägg.
Banan har även tagit fram fem olika målgrupper:
- Ambassadörerna:
De som både gillar tävlingarna och miljön och gärna sitter i restaurangen ska kunna erbjudas lojalitetsprogram. - Kompisgänget:
De som bjuds in av jobbet eller bekanta och är lite främmande för det där med att spela på trav. Dessa ska kunna erbjudas enklare kommunikationer och spelprodukter som gör det lättare att komma in i det. - Hästsportintresserade:
De som är mer intresserade av sporten och stallbacken än sitta i restaurangen och spela och har intresse för att äga häst i framtiden. För att väcka intresse för sporten ska man med hjälp av stallen, tränare och hästägare sprida vinnarkänslan. - Spelarna:
De som gillar spelet lite mer. För att få dessa till banan istället för tv-soffan ska man kunna erbjuda en bättre digital upplevelse och fler möjligheter att vinna. - Samarbetspartners:
De som kommer till banan med kunder eller medarbetare.
Hur allting går återstår att se - men vad alla banorna vill förmedla är att de dagligen jobbar stenhårt för att i framtiden kunna göra travbesöket populärt igen!