Mandagm
Redaktion

MÅNDAG MORGON: ...med krocken direkt

Mitten av juni är redan här och när det väl är sommarmånaderna går tiden alldeles för fort. Det är knappast stiltje på travbanorna och redan på måndagen är det rena rama krocken.

Jag har svårt att hålla räkningen på antalet gånger jag skrivit om Solvalla. Ja, banan som är vår "nationalbana". Inom svensk travsport borde drömmen vara att först och främst sela ut sin häst vid en V75-lördag och dröm nummer två ska vara att få uppleva en Solvalla-start. Det ska inte finnas något större än så.

Bekymret är dels att V75 blivit urvattnat och drar extraomgångar lite hipp som happ och dessvärre är även storheten med Solvalla långt borta. 
Det räcker att kolla in måndagens tävlingskalender för att konstatera det något depraverade.  

Färjestad är banan som styr kvällens V64-tävlingar och är således banan som prioriteras. Saxbanan? Ja, det är givetvis Solvalla som kör tävlingar samtidigt. 

  • På nationalbanan har vi två treåringslopp med 100 000 kronor vardera i förstapris. Därtill ett fyra- och femåringslopp med profiler som Imhatra Am och Marion Fouty Bon bakom startbilen. 
    Låt gå att Färjestad har ett lopp med regidebuterande Deep Pockets mot Indy Lane och Uncle Töll i V64-1, men rent sportsligt är Solvalla tävlingskvällen med klass. Men som blir saxbanan.

Det är rena rama krocken ikväll och där nationalbanan blir behandlat som allt utom storheten. 

Solvalla2

Det var kul att höra hur alla aktiva lovordade Tingsrydstravet förra onsdagen under deras V86-kväll.
Givetvis är det ingen nyhet att landets enda milebana nyttjas alldeles för sällan.

Borde banan få chansen att arrangera V75? Ja, enligt de aktiva var svaret givet; ja. 
Jag reagerade lite skojigt åt Johan Untersteiner som tyckte så och motiverade med "inom travet tycker vi ju om att förändra". Just förändra och tänka nytt är något travet definitivt inte tycker om. Helst ska allt rulla på ett och samma ekorrhjul vart år. 

  • För att Tingsryd ska få en V75-dag krävs det att annan bana får offra sig. Spontant känner jag sällan upphetsning när omgångar slösas bort till Norge. Vilket förvisso inte är någon nyhet, för er som läser mina rader.

Ja, de bidrar till vår omsättning varje år, men får redan tillräckligt med omgångar både inom V75 och V86 som det är idag. Efter hur Klosterskogen behandlade sin V75-dag tidigare i våras ser jag gärna att de får ett års paus... Amatörmässigt så det förslog och ovärdigt en V75-dag. Det räcker att den dagen kör en V64:a nästa år.

Bra så,
Martin Engström